Les 1: Onderzoek je doelgroep

Wie is je kandidaat?

Om een doelgroepgerichte vacature te kunnen schrijven, moet je natuurlijk weten wie je doelgroep is. In deze les nemen we je mee in het ontwikkelen van een Persona. 

  • Tip: Zoek voordat je begint aan deze les een vacature uit die je vaak tegenkomt. Dan kun je wat je leert, direct in de praktijk brengen!

Wat is een persona?
Een persona bevat alle belangrijkste kenmerken van je doelgroep, samengevoegd tot 1 profiel. 

Een junior functie kan een ander persona hebben dan een senior functie, omdat de kandidaten in een andere levensfase zitten met andere wensen en behoeftes.

1.1​ Waarom is een persona belangrijk?

  • Om je doelgroep te snappen
  • Om aansluiting te vinden bij je doelgroep

Waar begin je?

  • Bedenk wie je kandidaten zijn
  • Bedenk welke vragen je wilt stellen

1.2 Welke vragen stel je dan?

  • Welke opleiding heb je gevolgd?
  • In welke functie werk je nu?
  • Bij welke organisatie werk je nu?
  • Welke tools gebruik je in je huidige functie?
  • Wat zijn je grootste uitdagingen in je werk?
  • Wat maakt je werk het leukst?
  • Via welke middelen/kanalen doe je nieuwe kennis op?
  • Wat moet een werkgever jou bieden om gelukkig te zijn?
  • Welke stappen wil jij nog zetten in je carrière?
  • Wat zijn je hobby’s?
  • Via welk kanaal volg jij het nieuws?
  • Welke social media gebruik je?

Start met deze opdracht binnen je eigen organisatie. Het handigst is dan dat je een functie kiest waarin minimaal 5 mensen werkzaam zijn. Dat kunnen wel mensen zijn van verschillende afdelingen, zolang ze maar hetzelfde werk doen. En stel ze de vragen, die je net hebt gelezen. Maak daarmee je eerste eigen persona.

Download het formulier via de button onderaan en vul deze in met de kenmerken van jouw ideale kandidaat. Ondervraag hiervoor tenminste 5 personen.

Deze persona kun je via de uploadfunctie in je profiel aanleveren en dan ontvang je van ons feedback hierop. Daarna kun je verder met de volgende les.